02. Epizód

Színmodellek

Színkezelés fotósok számára

Sam_Jost_Folge_02_Teaser.jpg

A színprofilok és színterek ismertetését követően ebben a részben az alapul szolgáló színmodellekről esik majd szó.

A színtér alapjául szolgáló alapszínektől függően a színeket színmodellek szerint csoportosítják. Az iskolában megtanultam az alapszínek fogalmát: Ott azt tanították nekem, hogy a három alapszín, a sárga, a piros és a kék tetszőlegesen keverhető egymással. Elméletileg mindenképp. Gyakorlatilag azonban általában egy barnás árnyalat lett az eredmény, függetlenül attól, hogy milyen színeket kevertem össze egymással. Vagyis meglehetősen korlátozott volt a rendelkezésemre álló színtér.

Amit akkor még nem tudtam, hogy ez a három alapszín csak akkor alkalmazható, ha folyékony színeket kevernek össze, vagy nem átlátszatlan színeket használnak. Amikor később ugyanezzel a három alapszínnel (piros, zöld és kék) találkoztam a TV-k és képernyők használatakor, azt hittem, hogy hibát követtek el, és annak sárga helyett zöldnek kellett volna lennie. Összeomlott a világképem. Később azonban megismerkedtem a cián, bíborvörös és sárga nyomtatási alapszínekkel, és rájöttem, hogy az iskolában tanultakon kívül más alapszínek is léteznek.

Ha már az iskolát említettem: Talán Ön is emlékszik még a színkerékre (Itten után), amelyet az iskolában a különböző festékekkel ki kellett festeni. Számomra nagyon tanulságos volt a színkerék kifestése. Először olcsóbb, később pedig egy drágább festékkészletet használtam. Míg a drágább festékkészlet esetén a színek a várakozásoknak megfelelően keveredtek, az olcsó készlet használatakor még az egyszerű kevert színek is fanyarnak tűntek. Vagyis az utóbbi rendkívül szűk színtérrel rendelkezett. Hasonlóképpen a számítógépes képernyőkhöz: Sajnos az olcsóbb készülékek gyakran nem jelenítik meg olyan tisztán a színeket, mint a drágább típusok.

YRB – A kis- és nagyformátumú festők alapszínei

A három alapszín, vagyis a sárga, a piros és a kék ma már leginkább csak az ecsettel dolgozó festők számára hasznos. A fotósok számára vagy a számítógép használatakor azonban nincs gyakorlati jelentőségük. Csak azért említettem, hogy világossá tegyem: az RGB rövidítés G betűje a zöld színre (angolul „Green”) utal.

F02_Image_-_YRB_farbkreis.jpg

Az YRB alapszínei

Az RGB alapszínei

A televíziók, számítógépes képernyők, fotólaboratóriumok, fotónyomtatók, digitális kamerák és így a digitális fényképezők alapszínei a piros, a zöld és a kék, azaz RGB. Szín nélkül a háttér fekete, mint egy kikapcsolt televízió. A fényképezőgép nagyon hasonló módon működik: Ha nem éri fény a fényképezőgép érzékelőjét, a kép fekete marad. Az alapszínek összekeverednek az összes többi színnel, és amikor minden szín teljes mértékben eléri az érzékelőt, a kép fehér lesz.

Ahol a kép a fénysugarak egyesüléséből születik meg, ott az RGB-t használják. Minél több fénysugár egyesül, annál fényesebb a kép, vagyis annál több szín közelíti meg a fehéret. Ezt nevezzük „additív színkeverésnek”. Az YRB-t és a CMYK-t színes papíron (vagy egyéb anyagon) használják. Minél több színt adunk hozzá, annál sötétebb a színkeverés eredménye, vagyis annál több szín közelíti meg a feketét. Ezt nevezzük „szubtraktív színkeverésnek”.

F02_Image_-_RGB_farbkreis.jpg

Az RGB alapszínei

CMYK – A grafikusok alapszínei

A színes nyomtatók és a nagy nyomdagépek a cián (C), a bíborvörös (M), a sárga (Y) és a fekete (K) alapszínekkel keverik ki az összes többi színt. A festéssel ellentétben a vegyes színek a nyomtatás előtt érintetlenek maradnak, és az alapszínek nagyon kis pontjait helyezik el egymás mellé és fölé, amelyek azután a kívánt szín benyomását keltik. A fekete színt negyedik színként használják, mert ciánból, bíborvörösből és sárgából nem keverhető ki tiszta fekete (mellesleg az iskolai festékkészletem sárga, piros és kék színeiből sem).

F02_Image_-_CMYK_farbkreis.jpg

A CMYK színmodell négy alapszíne

Normál esetben egy fotósnak kevés köze van a CMYK modell színtereihez, hacsak nem ofszetnyomtató cégeknek készít elő képadatokat. A CMYK leginkább a grafikusok számára ideális. Még a fotónyomtatók esetében is elvárás az RGB szerinti nyomtatási adatok használata, hogy azokat aztán átalakítsák a saját nyomtatási tintáiknak megfelelően, különösen, ha ennél a négy alapszínnél többet is használnak. A digitális fotókat feldolgozó laboratóriumok szintén RGB-vel dolgoznak, nem pedig a CMYK-val.

Egy alkalommal egy grafikus művész feldolgozta a képeimet művészi képeslapokhoz, amelyeket aztán kiváló minőségű fotónyomtatóval nyomtattak ki. Elkövette azonban azt a hibát, hogy CMYK formátumba alakította a képeket, amint az az ofszet nyomtatásnál szokás. Sajnos a nyomatok később egyhangú színűek voltak, a CMYK-ra történő áttérés és a nyomtató illesztőprogramja általi, RGB-alapú további feldolgozás közben a fényképek minősége meglehetősen leromlott.

Mivel a fotónyomtatók és a képalkotó eszközök RGB színteret használnak, nem mennék bele részletesebben a CMYK színterek tárgyalásába. A CMYK színterekkel kapcsolatos további információkért érdemes a szakirodalmat forgatniuk a grafikusoknak, például Markus Wäger „Grafika és tervezés” című könyvét.

Ha előkészíti az adatokat a nyomtatáshoz, a monitor vásárlásakor ügyeljen arra, hogy az a CMYK ISO Coated profil színterének a lehető legnagyobb részét lefedje, amint azt például az EIZO ColorEdge sorozat monitorjai teszik. Mert csak akkor tudja megbízhatóan kiértékelni azokat, ha a képernyőn színek jelennek meg.

Az, hogy a CMYK milyen kevéssé elterjedt a fotósok körében, abból is kitűnik, hogy a fotósok általában csak CMYK színmodellről beszélnek, de sohasem egy konkrét színtérről, mint például bevonatos papírok szokásos CMYK színterének számító „CMYK ISO Coated v2” színtérről.

Lab, HSL... – Az egzotikus

A szokásos színmodelleken kívül tucatnyi egyéb matematikai módszer is létezik a színtér leírására. Mindegyiknek megvan a maga alkalmazási területe, amelyre azt megalkották. A képfeldolgozók egy része a Lab színtérre esküszik. De ez egy különleges téma, amely meghaladja a könyv kereteit. Másrészről ezeket a színmodelleket nem tartom lényegesnek a fotósok szempontjából.

Mivel a könyv későbbi részében majd a Lab színtér segítségével érzékeltetem az sRGB és az Adobe RGB színterek közötti különbségeket, most röviden bemutatnám azt. A Lab három alapértéken alapul: Az „L” a fényerőt jelöli, az „a” és a „b” pedig két tetszőleges (pirostól zöldig és sárgától kékig terjedő) színtengelyt. Az egyes színeket az „a” és „b” érték kombinációjával lehet ábrázolni, a fényerő pedig az „L” használatával módosítható. Ha az „L” értékét 50%-ra állítom, akkor az összes színt 50%-os fényerővel jeleníthetem meg. Azonban sem a nyomtatás, sem a képernyő nem tudja megjeleníteni az összes, Lab által elméletileg tartalmazott színt. A sarkokban nagy területek jelennek meg egységes árnyalatban, melyek elméletileg mind színátmenetek lennének.

F02_Image_-_LAB_farbraum.jpg

A LAB színtér keresztmetszete 50%-os fényerőnél (L)

A következőket tekintjük át