A színkezelés fontos kérdés a fotósok számára. Ha figyelmen kívül hagyják, eleinte nem is nagyon tűnik fel a hiánya. Felvetődik a kérdés, hogy miért is kellene ezzel foglalkozni? Sok fotós egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy a digitális megjelenítő eszközök, más néven monitorok adott esetben eltérő módon jelenítik meg a képeket. Ugyanaz a fájl például nagyon másképp fest a laptopon, mint a munkahelyi monitoron. Este a kanapén ülve pedig megint teljesen másképp néz ki egy táblagépen megjelenítve. Ennek oka: a színkezelés hiánya.
Színkezelés és kalibrálás
Színkezelés fotósok számára
Mi is az a színkezelés, és miért szükséges annak elvégzése?
A fotósok többsége számára a következő két helyzetben tűnik fel igazán a színkezelés hiánya: Az interneten keresztül megtekintett képek sok esetben túlságosan világosnak, sötétnek, színesnek vagy kontrasztosnak tűnnek. Más esetekben a frissen kinyomtatott képek keltenek csalódást, mivel azok jelentősen eltérnek a monitoron látottaktól, és ily módon a felhasználó elvárásaitól.
Ugyanakkor nem teljesen egyértelmű, hogy pontosan mi okozza a képernyőn megjelenített és az interneten megtekintett vagy papírra nyomtatott képek közötti eltéréseket. Egy további nehézség: A programok, a monitor vagy a nyomtató számtalan beállítási lehetősége sokszor inkább zavaró, mint hasznos.
Sam Jost, a „Színkezelés fotósok számára” című könyv szerzője a Gyakorlati ismeretek elnevezésű útmutatónk keretében bemutatott 12 részes sorozat vendégszerzőjeként átfogó áttekintést nyújt az említett témakörről, és természetesen számos hasznos tanácsot is megoszt majd az olvasókkal.
A következőket tekintjük át
Sam Jost rövid életrajza
Sam Jost már gyermekkorában megszerette a fotózást. Kezdetben kis képeskönyveket állított össze az általa lefotózott háziállatok felvételeiből. Amint saját keresetre tett szert, vásárolt egy tükörreflexes fényképezőgépet, és bulikon, fesztiválokon, színházi előadásokon fotózott: mondhatni, mindent megörökített, ami csak az objektívja elé került. A fotókat ő maga dolgozta fel. Az első digitális fényképezőgépek megjelenésekor nagy örömmel töltötte el, hogy számítógépén keresztül gyorsan megszerkesztheti az elkészült képeket, szükségtelenné téve ezzel a különféle idejemúlt analóg technológiák alkalmazását. Bár eltartott még néhány évig, mire megfizethetővé váltak a digitális fényképezőgépek: 2000-ben vásárolta meg élete első kompakt fényképezőgépét, azonban csak azután vált hivatásos fotóssá, hogy 2004-ben szert tett első DSLR készülékére. Azóta szakadatlanul fotózik és könyveket ír, ha pedig ideje engedi, műhelyfoglalkozásokat tart.
Sam Jost